Illustration: Sune Elskær
Overfart
Assens har siden middelalderen været et centralt overfartssted for trafikken mellem hovedstaden og de tidligere hertugdømmer. Midtermolen ligger, hvor den gamle skibsbro har dannet havn. Her har både kongelige, adelige og menigmand, der har været på rejse mellem landsdelene eller videre ud i Europa, ventet på at komme over bæltet – også digteren H. C. Andersen har taget turen via Assens og skrevet herom. Mange forskellige fartøjer har fragtet folk og fæ over bæltet. Tegneren Søren Abildgaard fortæller om sin tur i 1775:
Turen gik fra Assens over det lille Bælt med den mindste Færgebåd til Haderslev Land; i Båden var i alt 4 Passagerer og tvende kufferter og to færgefolk som roede. De forstod ikke ret at føre årene. Den ene af dem drak alt som tieste, og imidlertid stak han sin åre under knæet og lod båden tumle sig af bølgerne, thi vestenvinden blev os imod, og Strømmen var mod vinden. Da de var over halvvejen, roede de båden fast på en sten. Den forreste roers knægt skulle støde os løs, men lod os stå, indtil han fik afpisset.
I 1640 blev den centrale postrute flyttet fra Middelfart-Snoghøj til Assens – Aarøsund. I Assens var der anbragt et portfyr i kvisten på Strandporten, der skulle vise vej for Assens-Aarøsundfærgen. Strandportens fyr blev benyttet i samspil med vippefyret på Baagø, som i 1816 blev erstattet af det fyr, som vi kan se på Baagø i dag. Endvidere kommunikerede disse to fyr med fyret på Årø, og på den måde kunne postbåden og andre rejsende komme trygt over Lillebælt, også efter mørkets frembrud.
En gang imellem gik det alligevel galt, som den gang i 1784, hvor den ene af to postbåde forliste på vejen fra Assens til Aarøsund. Båden havde 13 passagerer, to besætningsmedlemmer, samt gods og postsending med værdier for 1572 rdl. om bord. Nord for Årø sejlede båden på et stort stykke drivis, og i løbet af kort tid sank den. Kun én passager blev reddet i land, og de store værdier blev aldrig fundet – trods postvæsenets store dykkerindsats. Tabet af Sønderjylland i 1864 samt jernbanens udbygning over Fyn i 1865, medførte, at Assens mistede sin status som central forbindelse mellem landsdelene. Ved Genforeningen i 1920 lykkedes det A/S Lillebelts-Overfarten at få koncession på postoverførsel med det tidligere udflugtsskib ”Helene”. Færgeforbindelsen mellem Assens og Aarøsund ophørte i 1972.
You must be logged in to post a comment.